För att du som kund ska känna dig så säker som möjligt när du handlar av oss så har vi här sammanfattat ett par punkter angående vad som händer efter det att du lägger en order hos oss. 

 

Om Uterumsexperten

ConDoor Group AB har under namnet Uterumsexperten sålt och monterat Halles uterum de senaste 10 åren, www.halle.se.

ConDoor är ett starkt etablerat bolag i östra Sverige, från Nyköping ner till Jönköping.

Vi har levererat 100-tals uterum, allt från enkla inglasningar till vår/höstsystem och avancerade vinterträdgårdar och fasadsystem i både skjutbara och vikbara alternativ.

I Linköping har vi en utställning med ett antal uterum, där vi visar hela Halles sortiment.

Välkommen att besöka vår utställning.

Klicka HÄR så hittar du mer information om vår butik & utställning. 

Nu har vi även öppnat vår nya e-handel och hoppas kunna hjälpa dig med ditt kanalplasttak, uterum, fasadparti, eller vikparti, oavsett om du bor i Kiruna eller Trelleborg.

Titta in i vår e-handel.

 

Kontakta gärna vår kundtjänst om du har några frågor.

kundtjanst@uterumsexperten.se

Frakt

Efter det att beställning är gjord skickas inom ett par dagar ett leveransbesked som anger när varorna beräknas att skickas från lagret. Den leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt avsändningsdatum. Du som kund kommer att bli aviserad av transportföretaget innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. Vi samarbetar med samtliga större speditörer och fraktbolag där vi tillsammans ser till att varorna kommer hem till dig.

För alla leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.

Kvittens – mottagandet av beställning

Utlämning av beställningen görs av transportören till beställningens angivna mottagare mot uppvisande av giltig legitimation. Vid utlämning av beställningen till annan person än beställningens angivna mottagare måste denne person uppvisa både sin egen legitimation samt beställningens angivna mottagares legitimation. Detta gäller vid utlämning på beställningens angivna adress eller vid avhämtning på transportörens terminal.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den.

Vid leveransen är det viktigt att kontrollera att korrekt antal kollin levereras. Vid avvikelser, skall chauffören anteckna detta innan mottagaren kvitterar beställningen. Antalet kollin på beställningen kan mottagare kontrollera på adresslappen eller fraktsedeln. Vid avvikelser skall detta anmälas till kundtjanst@uterumsexperten.se  senast 5 dagar efter mottagandet av beställningen.

Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

ConDoor Group AB godkänner ej att transportören levererar beställningen utan kvittens och id-kontroll.  
Om annan överenskommelse mot förmodan skulle ingås mellan transportör och beställare frånskriver sig ConDoor Group AB allt ansvar avseende eventuella avvikelser och skador i beställningen.

Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns, se avsnitt nedan gällande “Leverans till öar” och “Fraktkänsliga produkter”.

Leverans till öar

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt.
Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.

Fraktkänsliga produkter

Vissa produkter kräver hjälp av kranbil. Exempel på sådana varor är kompletta uterum med limträstomme.

Det är viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg. Vid frågor gällande fraktkostnad var vänlig kontakta vår kundservice, kundtjanst@uterumsexperten.se

Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen samt telefonnummer är helt korrekt.

 

Våra leveranssätt

Hemleverans

Produkterna levereras under dagtid fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Du blir aviserad av transportföretaget innan leverans på det aviseringsnummer du anger vid köpet. Transportföretaget lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka 3 till 4 timmar under för- eller eftermiddagen och det kräver att en mottagare kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan. 

ConDoor Group AB  friskriver sig från alla krav gällande ersättning till kunden i relation av leveransförseningar.

Kranbilleverans

Produkter som är för tunga eller för stora för vanlig leverans kommer istället att levereras med kranbil och speciella leveransvillkor gäller.

Leverans av dessa produkter är endast möjlig där kranbil kan komma fram och har möjlighet att lasta av produkten. Kranbil används för att lyfta av produkten från lastbilen så nära kundens port eller grind som möjligt.

OBS! I de fall transportör inte kan färdas på det vägunderlag som krävs för att komma fram till port eller tomtgräns eller inte har möjlighet att vända med nödvändigt transportmedel måste kunden själv ordna med vidare transport ifrån den plats dit transportören närmast har möjlighet att lasta av produkten. Känner du dig osäker på framkomligheten till leveransadressen är du välkommen att kontakta vår kundtjänst innan beställning för mer information.

Då denna typ av leverans kräver kranbil kan leveranstiden i vissa fall bli något längre beroende på tillgängligheten på kranbilar till vald leveransadress.

ConDoor Group AB har alltid rätt att avbryta en order där det inte är möjligt med leverans på grund av oframkomlig väg till vald leveransadress. 

 

Utanför Sverige

ConDoor Group AB levererar och administrerar enbart order inom Sverige. För leverans till övriga nordiska länder, kontakta kundtjanst@uterumsexperten.se för mer information.

 

Emballage

Bortforsling av emballage/lastpallar ombesörjes ej av ConDoor Group AB eller fraktbolag.

 

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till ConDoor Group AB. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Då måste förseningen vara av betydande art.

ConDoor Group AB kompenserar ej för aviserade leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan ni mottagit och kontrollerat varan.

 

Transportrisk

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står ConDoor Group AB för. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan skall anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice via kundtjanst@uterumsexperten.se

 Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan skall kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet. 

 

Delad order

Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Detta sker speciellt då ordern innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans var vänlig och kontakta vår kundservice via kundtjanst@uterumsexperten.se.

 

Ej mottagen order

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår.

Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

 

Leveranstid

Ett leveransbesked skickas till er e-postadress inom två (2) arbetsdagar från det att ni har lagt er beställning. På leveransbeskedet anger vi när varorna beräknas att levereras från vår leverantör. Om ni mot förmodan ej har mottagit ett leveransbesked inom denna tid ber vi er att kontakta vår kundservice via kundtjanst@uterumsexperten.se

Leveranstiden kan variera beroende på säsong och val av vara. De produkter som ej är lagerförda måste beställas från fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger på cirka 2 till 10 veckor. I de fall leveranstiden som anges på ditt leveransbesked inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta vår kundservice senast två (2) dagar efter du lagt din beställning om du önskar ändra din order. OBS! En icke lagerförd vara som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändras och går därmed ej att annullera.

 

Konsument

För privatpersoner tillämpar ConDoor Group AB Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten.

ConDoor Group AB uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: “en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som Tillverkningsvara i butiken.

Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas ConDoor Group AB inom 14 dagar. Anmälan om önskad retur görs via formuläret i denna länk: Klicka här
Om du som kund inte önskar använda formuläret ovan kan konsumentverkets standardblankett användas. Blanketten finns att hämta i denna länk

Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt. 

Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer ConDoor Group AB debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.

Vi ber er att returnera varan i originalförpackning eller en likvärdig sådan. Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet med ConDoor Group AB.

När returnerad vara är åter ConDoor Groups lager återbetalas varans belopp inklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer fraktkostnad för returen. Vid retur av del av order återbetalas inte leveranskostnad eller expeditionsavgift. På det belopp som återbetalas har ConDoor Group rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller på annat sätt brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.

ConDoor Group AB återbetalar beloppet senast 14 dagar från det att varan är åter ConDoor Groups lager.

Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av ConDoor Group AB.

Vid retur från kund till ConDoor Group, står kunden för skador som kan uppstå under transporten. 

Reklamationer

ConDoor Group AB tillämpar konsumentköplagen vid alla fall av reklamationer, 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt. 

Om du vill reklamera en produkt gör du det enklast genom att skicka ett mail med tydliga bilder på skadan samt ditt ordernummer till kundtjanst@uterumsexperten.se. Vid en godkänd reklamation kommer ConDoor Group AB skicka en fraktsedel för returnering av produkten.

Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel, dvs. inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende. Kundens kvitto gäller som garantibevis.

Vid synliga produktfel/skador skall reklamationen göras före montering av produkten. Reklamationer på monterade produkter med synliga produktfel/skador godkänns ej. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.  

Vid åberopande av eventuella produktfel så behöver vi fotografier som tydligt styrker felet. Detta är för att kunna hantera din reklamation på distans och snabbare ge dig den hjälp du behöver i ärendet.

Vid fel som täcks av garantin kommer produkten att skickas på reparation/service, alternativt byter vi ut produkten, och i vissa fall skickas en reparatör ut för besiktning och reparation. I sådana fall står ConDoor Group AB för kostnader som kan uppkomma i samband med retur och leverans av ersättningsprodukt.

Om levererat gods skulle visa sig vara behäftat med fel, som inte varit synligt vid mottagande, får ConDoor Group AB efter eget val kostnadsfritt återta, ersätta, reparera eller omarbeta den felande varan.

– Om skadad produkt är monterad accepteras inga reklamationer.

ConDoor Group AB har utöver detta ingen skyldighet att på grund av felet betala ersättning eller skadestånd för de direkta eller indirekta förluster och kostnader som kan ha uppstått för kund eller parter i senare led så som snickare/montörkostnader, utrustning och liknande.

 

ConDoor Group AB kommer att följa Allmänna reklamationsnämnden rekommendationer i en eventuell tvist.